Brug Gmail til at hente og sende email fra eget domæne

Googles gratis mailklient Gmail er populær blandt andet fordi der er masser af plads til at gemme emails og vedhæftninger, og fordi det er let at organisere emails og finde gamle emails frem igen.

Mailadresserne som bruges af Gmail ender på @gmail.com, men hvis man har sit eget domæne med egne mailadresser kan man også bruge disse med Gmail.

I denne artikel viser vi hvordan Gmail kan konfigureres til at hente emails fra en anden email-server, og hvordan man kan sætte Gmail til at bruge en mailadresse på et andet domæne som afsenderadresse.

(Vejledningen er sidst opdateret 18. juni 2015).

Hente email

I eksemplet nedenfor sætter vi Gmail op til at hente emails fra postkassen tom@h2g2.dk som er oprettet på en anden mailserver. Vi skal bruge følgende oplysninger i Gmail-opsætningen:
  • Email-adressen: vi bruger adressen tom@h2g2.dk i dette eksempel
  • Brugernavn på den anden mailserver: tom@h2g2.dk
  • Adgangskode til postkassen på den anden mailserver
  • Mailserverens navn: redstripe.pipefish.dk
  • Portnummer på mailserveren: 995
Hvis du sætter Gmail op med en postkasse der ligger på vores mailserver kan du bruge ovenstående servernavn og portnummer (brugernavnet er det samme som mailadressen på vores mailserver). Ellers skal du bede din webhost eller mailudbyder om disse oplysninger.

Start opsætningen i Gmail ved at klikke på tandhjulet øverst til højre:

Gmail indstillinger

Vælg "indstillinger" fra drop-down menuen:

Indstilliger

Klik på "konti" linket:

Gmail indstillinger konti

Klik på "Tilføj en POP3-e-mailkonto, som du ejer":

Tilføj POP3 email

Skriv e-mailadressen i popup-vinduet:

Email-adresse

Udfyld login-oplysningerne til egen mailserver:

POP3 oplysninger

I skærmbilledet ovenfor har vi udfyldt login-oplysningerne til mailkontoen tom@h2g2.dk på vores egen mailserver redstripe.pipefish.dk og valgt port 995 fra drop-down listen. Vi har også sat hak i feltet Brug altid en sikker forbindelse ...  for at kryptere overførslen mellem vores egen og Googles mailservere.

Vi har valgt ikke at sætte hak i feltet "Efterlad en kopi af den hentede meddelelse på serveren". Når Gmail har hentet en email så bliver den automatisk slettet fra postkassen på redstripe.pipefish.dk. Dermed risikerer vi ikke at postkassen på den anden mailserver efterhånden bliver fyldt op med gamle emails. (Hvis man af en eller anden grund alligevel vælger at sætte hak her, så skal man huske manuelt at slette mails fra postkassen på den anden mailserver ind imellem, f.eks. via webmail).

Klik på "Tilføj konto" knappen for at afslutte. Gmail tjekker nu om den kan hente email fra mailkontoen tom@h2g2.dk med de indtastede oplysninger. Hvis alt går godt bliver kontoen tilføjet og Gmail begynder automatisk at hente emails fra postkassen på den anden mailserver.

Sende email

Gmail er nu klar til at hente email fra postkassen på den anden mailserver. Vi vil også gerne kunne bruge emailadressen tom@h2g2.dk som afsenderadresse i Gmail, så vi klikker på "Næste trin" knappen:

Egen email afsender

Det er muligt at rette det navn som bliver vist sammen med afsender-emailadressen hvis Gmail ikke skal bruge navnet som Gmail-kontoen blev oprettet med.

Bemærk at Gmail som udgangspunkt sætter hak i feltet "Håndter som et alias". Det betyder at når vi sender mail fra Gmail med vores egen afsenderadresse, så bliver afsenderen vist med teksten "on behalf of" eller "på vegne af" hos modtageren. Det ønsker vi ikke i dette eksempel, så hakket er derfor fjernet.

Klik på "Næste trin" for at fortsætte:

SMTP-server

Udfyld oplysningerne om den SMTP-server som skal bruges til at sende mail som vist ovenfor. Bemærk at portnummeret der skal bruges til at sende mail via vores server er 465. Klik på "Næste trin" for at færdiggøre opsætningen:

Bekræftelse

Inden Gmail kan bruge tom@h2g2.dk som afsenderadresse skal vi bevise at vi er ejere af denne email-adresse. Tryk på "Send bekræftelse" for at få tilsendt en email med et bekræfteseslink:

Bekræftelseskode

Klik på "Luk vindue" for at afslutte opsætningen. Husk at klikke på bekræftelseslinket i den email som Gmail sender med bekræftelseskoden.

Når ejerskabet af email-adressen er bekræftet kan den bruges som afsenderadresse i Gmail. Klik på "Skriv" for at sende en email og vælg den ønskede afsenderadresse i "Fra" linjen:

Valg af afsender

Når man besvarer en email vil Gmail som standard bruge @gmail.com - adressen som afsenderadresse. Man kan ændre indstillingerne i Gmail således at emails altid besvares med samme afsenderadresse som email blev sendt til:

Afsender

Gmail henter mails fra eksterne mailservere med mellemrum - Google oplyser ikke hvor ofte, men typisk går der 5-10 minutter mellem hvert tjek, så der kan gå nogle minutter fra en mail bliver sendt og til den dukker op i Gmail. I de fleste tilfælde er denne lille forsinkelse ikke noget problem, men man kan lave et manuelt tjek ved at trykke på Gmails "opdater" knap hvis man venter på at en email skal dukke op i indbakken.