Browseren er død - igen, igen

Browseren er blevet erklæret død mange gange i tidens løb. F.eks. forudså Wired Magazine allerede i 1997 at vi var på vej mod en post-html internet hvor browseren ikke længere ville spille nogen rolle, og lignende forudsigelser er dukket op med jævne mellemrum lige siden. I dag kommer den primære trussel fra mobile apps til Android og IOS, men kommer ulven virkelig denne gang?

Det er selvfølgelig et emne som er af vital interesse for mange mennesker, ikke mindst os selv - vi lever af at lave webudvikling, og slutproduktet er næsten i alle tilfælde en eller flere sider som skal ses i en webbrowser. Så Tim Brays "Does the Browser Have a Future?" keynote på førstedagen af Goto Copenhagen konferencen var meget relevant for os.

Tim Bray gav ikke noget entydigt svar på det spørgsmål. PC markedet er helt sikkert under pres, som man f.eks. kan se af Samsungs beslutning om at ophøre med at sælge laptops i på det europæiske marked. Gamle laptops bliver i mange tilfælde udskiftet med tablets, men tablets har også jo også browsere. Det afgørende spørgsmål er om brugerne skifter til at bruge apps til flere og flere ting så browseren efterhånden bliver helt overflødig.

Set fra et udvikler-synspunkt vil det nok ikke være så dumt at slippe af med browseren. Front-end udvikling er kompliceret - Tim Bray sammenlignede mængden af programmeringssprog, værktøjer og frameworks der henvender sig til front-end udviklere med den kambriske eksplosion, en periode hvor der opstod flere nye arter end på noget andet tidspunkt i jordens historie (mange af dem bizarre med nutidens øjne og uddøde for de flestes vedkommende). Enhver der har prøvet at centrere en <div> vertikalt og horisontalt ved hvor svært det nogle gange kan være at løse selv simple opgaver i browseren. API'erne og værktøjerne der er til rådighed for Android og IOS udviklere er langt mere overskuelige.

På den anden side er der måske også en grænse for hvor mange forskellige apps en bruger orker at downloade og holde styr på. Browserens store fordel er at den kan bruges til mange forskellige opgaver og på et stort antal platforme. En app er normalt begrænset til et helt konkret formål - et spil f.eks. - og hvis den er udviklet til IOS kan den ikke bruges på en tablet eller smartphone der kører f.eks. Android eller Windows Phone.

Årsagen til at apps er så populære er i høj grad at brugerinterfacet kan skræddersys til en helt konkret opgave. Jeg elsker f.eks. at læse e-bøger på min smartphone eller tablet, mens jeg aldrig har kunnet holde ud at læse bøger i browseren - heller ikke på websites hvor man har gjort meget ud af navigation, mulighed for at vælge fonts, lave bogmærker osv. Jeg læser bøger for at slappe af, og det er langt mere komfortabelt at bruge en app.

På den anden side har apps nogle væsentlige begrænsninger i forhold til browseren. Det kan tage dage eller uger at få publiceret en app eller en opdatering i en "app store", hvor det typisk tager nogle få timer at sætte et nyt website online. Og hvad værre er, så bestemmer ejeren af den pågældende app store suverænt hvilke typer apps og indhold der er acceptabelt. Jo mere indhold der flyttes fra browseren til apps, desto mere kontrol får Apple, Google m.fl. over internettets indhold, hvilket de færreste nok synes vil være en god udvikling.